Pravdepodobne ste sa už v živote stretli so situáciou, že sa vám páčilo niečie tričko alebo ste videli lampu, ktorá by sa hodila do vášho interiéru. V reálnom živote by ste oslovili dotyčného a spýtali sa kde danú vec kúpil, na internete sa obrátite na vizuálny vyhľadávač. Vizuálny vyhľadávač využíva ako vstupnú informáciu obrázok namiesto kľúčových slov. Funguje na princípe spätného vyhľadávania obrázkov. Hoci vizuálne vyhľadávanie je prítomné už dlhšie v digitálnom svete, až rozvoj umelej inteligencie umožnil markantne vylepšiť nástroje vizuálneho vyhľadávania. Lepšie pochopenie obsahu a kontextu vstupného obrázku zvýšilo relevantnosť a presnosť vyhľadaných výsledkov. S technológiou vizuálneho vyhľadávania sa stretávame čoraz častejšie vo vyhľadávačoch, na sociálnych sieťach, e-shopoch, aplikáciách, hrách, či v mobilných telefónoch s funkciou rozpoznávania tváre. Najsilnejšími hráčmi sú Google, Pinterest a Amazon. Avšak i ostatné značky ako Microsoft, Ikea, Ebay či ASOS úspešne pracujú na svojich vlastných vizuálnych vyhľadávacích nástrojoch. Ďalším logickým krokom v odvetví bude takzvané multimediálne vyhľadávanie, ktoré spojí textový a vizuálny dopyt do jedného.
Prečo je vizuálne vyhľadávanie dôležité?
Dôvodov je hneď viacero. Z biologického hľadiska až 90 percent informácií prenášaných do mozgu je vizuálnych. Ľudský mozog dokáže spracovať obraz za 13 milisekúnd, čo je 60 000 krát rýchlejšie než text. (MIT) Rastúca popularita sociálnych sietí, technologický rozvoj internetového pripojenia a smartfónov spôsobil, že online priestor je vizuálnejší než kedykoľvek predtým. Čoraz viac ľudí vyhľadáva na Facebooku, Pintereste a Instagrame štýlové inšpirácie, rady alebo aktuálne trendy v oblasti módy a dizajnu. Podľa ViSenze prieskumu 62 percent spotrebiteľov z generácie Z a Mileniálov chce funkcie vizuálneho vyhľadávania než akékoľvek iné nové technológie. Vizuálne vyhľadávanie im umožní rýchlo nájsť produkty na ich mobilných zariadeniach, ktoré ich inšpirovali a ktoré si chcú kúpiť. Podľa Google v ich vizuálnom vyhľadávači Lens sa vyhľadá až 3 miliardy dopytov mesačne a tento počet rastie. Rastúci trend potvrdzuje aj Pinterest, ktorý zaznamenal trojnásobok vizuálnych vyhľadávaní oproti minulému roku. Môžeme očakávať, že v (blízkom) čase sa zmení spôsob akým užívatelia budú vyhľadávať informácie.
Aké výzvy prinesie vizuálne vyhľadávanie?
Vizuálne vyhľadávanie skrýva bezpochyby obrovský komerčný potenciál, ale prináša aj mnohé výzvy, ktoré bude nutné prekonať na strane poskytovateľov reklamy, inzerentov, i značiek. Vizuálne vyhľadávanie nebude možné speňažiť rovnakým spôsobom ako textové vyhľadávanie, keďže nefunguje na princípe kľúčových slov. Ako možné riešenie sa ponúka cenový „biding“ na základe publika. Bude nutné nájsť spôsob ako segmentovať a reportovať vizuálne vyhľadávacie dopyty. Značky a najmä e-shopy budú musieť optimalizovať svoje webstránky pre vizuálne vyhľadávače (napr. XML site mapa obrázkov, indexácia, odstránenie obrázkov z databáz a vodoznakov, štruktúrované popisy, etc.). Ak chcete vašu stránku optimalizovať pre vizuálne vyhľadávanie už dnes, neváhajte nás kontaktovať a radi vám pomôže pripraviť sa na budúcnosť vyhľadávania.