Nový trend v e-commerce prichádza z Číny

Livestream shopping ponúka značkám prezentovať a predávať svoje produkty a služby prostredníctvom živého vysielania. Trochu pripomína teleshopping s Horstom Fuchsom z 90tych rokov, avšak s využitím influencerov, celebrít, nových technológií a vzájomnej živej interakcie s publikom. Populárny sa stal v Číne ako e-commerce gigant Alibaba spustil svoju aplikáciu Taobao Live v máji 2016.  

V Číne trh livestream nákupov narástol v období od 2017 do 2020 o 280%. Pandémia tento rast ešte viac urýchlila a v roku 2022 sa hrubý objem tovaru očakáva na úrovni 423 miliárd dolárov.*

zdroj: McKinsey.com

Západ nasleduje tento rýchly trend. Livestream trh v USA by mal dosiahnuť 25 miliárd dolárov v roku 2023, čo predstavuje 200% nárast oproti roku 2021**. Prvé lastovičky sa objavujú aj v Európe. Kozmetická značkou Douglas deklarovala konverzné pomery cez 40% vďaka livestream formátom.

Okrem e-commerce gigantov ako Alibaba či Amazon, ktoré si vytvorili vlastné aplikácie Taobao live a Amazon Live, už aj sociálne siete experimentujú s livestream nakupovaním a jeho komerčným potenciálom.

Facebook počas minulého leta spustil sériu Live Shopping Fridays počas, ktorých diváci mohli sledovať videá vybraných fashion a beauty značiek (Abercrombie & Fitch, Sephora etc.). Všetky produkty bolo možné zakúpiť počas vysielania bez opustenia Facebooku.

zdroj: Facebook

V predvianočnom období Instagram prišiel s viacero akciami priamo v Instagram Shop záložke. V novembri diváci mohli sledovať pod #BuyBlack živé vvysielania od tvorcov a značiek vlastnených černochmi. Od 7 do 14 decembra  zorganizoval Holiday Pop-Up Shop LIVE akcie s vybranými tvorcami a exkluzívnymi ponukami.

Začiatkom novembra Pinterest spustil PinterestTV. V epizódach vysielaných naživo každý deň počas pracovného týždňa tvorcovia predstavujú produkty, ktoré je možné ihneď zakúpiť na stránke inzerenta, prípadne i s časovo limitovanou zľavou.

Youtube na Advertising Week New York oznámil, že počas tretieho novembrového týždňa zorganizuje živé predvianočné nákupné podujatie so značkami Samsung, Verizon a Walmart. Už predtým testoval nákupné on-demand videá a aktuálne experimentuje i s nákupným livestream v spolupráci s Walmart, Sephora, či Target.

Len pre veľké značky?

Ak si myslíte, že livestream shopping je síce pekný svetový trend, ale nefungoval by v slovenskom online priestore, ste na omyle. Nechajte sa inšpirovať jedným malým butikom z Banskej Bystrice a jeho excentrickou majiteľkou Monikou, ktorá valcuje Facebook so svojou luxusnou talianskou módou. Kontaktujte nás a spolu vymyslíme „live show“ aj pre vašu značku. 

* McKinsey analýza na základe dát z iResearch

**Coreasight Research