Facebook stále predstavuje najväčšiu sociálnu sieť na svete a z tohto dôvodu ho využíva množstvo inzerentov ako priestor na propagovanie ich produktov a služieb. Užívatelia však navštevujú Facebook aby si pozreli News Feed (tzv. Novinky), kde sa zobrazujú príspevky od priateľov, lajknutých stránok (Fanpage) a pomedzi to ich zasahujú sponzorované príspevky – reklamy. Facebook celosvetovo postupne zavádza Explore Feed (tzv. Prieskumník). Cieľom tejto sekcie je ponúknuť užívateľom nový obsah, ktorý by ich mohol zaujímať, na základe nimi lajknutých stránok, podobne ako na Instagrame.
Takto by to fungovalo aj u nás, keby sme sa nestali, s ďalšími 5 krajinami, súčasťou Facebook experimentu. Pre Slovensko, Srbsko, Srí lanku, Bolíviu, Guatemalu a Kambodžu platia iné pravidlá. Od 19. októbra v News Feede nájdeme popri príspevkoch od priateľov už len platenú reklamu a všetky príspevky stránok sa presunuli do Explore Feedu.
Ako sa Facebook vyjadril na svojom blogu, jedná sa o niekoľko mesačnú záležitosť a neskôr ju neplánuje aplikovať v ostatných krajinách. Zároveň poprel obavy stránok, že sa budú musieť zviditeľniť len platenými príspevkami.
Čo sme za tých pár dní stihli spozorovať? Prihliadajúc na fakt, že množstvo príspevkov od priateľov nie je také veľké, ako to bolo v spojení s príspevkami stránok, sme sa rozhodli porovnať výsledky kampaní pred zavedením tejto novinky a po nej. Predpokladali sme, že užívatelia trávia sledovaním News Feedu menej času ako predtým, keďže sa časť ich pozornosti a stráveného času presunie do Explore feedu. V porovnávacom období od 12. do 18. októbra a 19. až 25. októbra sme pri 3 našich klientoch spozorovali výrazné rozdiely:
- Pri prvom klientovi klesli zobrazenia reklám o 29% a zásah o 20%, pričom cena za 1000 zobrazení narástla o 41%.
- Pri druhom klientovi sme zaznamenali pokles zásahu a zobrazení o 47% a prekliky na stránku klienta poklesli o 10%.
- U tretieho klienta poklesli zobrazenia reklám o 49% a cena za 1000 zobrazení vzrástla dvojnásobne.
Ako môžeme vidieť, rozdelenie Facebook feedov v uvedených kampaniach výrazne znížilo pomer zobrazovaných reklám.
Naším odporúčaním pri plánovaní reklamy na najbližšie obdobie je preto zohľadnenie možného poklesu zásahu spôsobeného touto zmenou a voľba formátov a umiestnení, ktoré sa netýkajú iba News Feedu. Vynikajúco sa nám osvedčili umiestnenia v Audience Network, ktorý tvoria pridružené stránky Facebooku a aplikácie, Instant Articles alebo veľmi obľúbený Instagram.
Uvidíme, aké dôsledky prinesie tento experiment po dlhšom období. Ako sa zachová Facebook voči stránkam, ktoré produkujú plnohodnotný kontent? Naučia sa užívatelia tieto dva Feedy sledovať rovnomerne? Podeľte sa s nami o váš názor na túto zmenu v komentároch.
1 komentár