Po minulotýždňovom príspevku by sme dnes nazreli aj za odbornejšiu stránku konferencie. Za Account oddelenie som dostal dva veľmi zaujímavé pohľady na horúce témy, ktoré sa na konferencii preberali. Stanku zaujal Programmatic, pretože priamo súvisí z jej prácou media plannera a Ivetku zase budúcnosť komunikácie firiem voči zákazníkov pomocou umelej inteligencie.
Na tomto ročníku Digital Rulezz bol pojem „Programmatic“ spomínaný hneď niekoľkokrát. Dokonca odznelo, že rok 2017 bude rokom Mobile Programmatic. Tým sa opäť vraciame k téme mobile a jej prínos pre marketing ako taký.
Na prednáške Alexa Stila sme si mohli vypočuť ako sa Programmatic vyvýjal v čase. Z doteraz zozbieraných dát nám vyplýva že, podstatné je sa sústrediť na real insight, real-time optimalization, reduce waste a relevance in right message, time, place, device.
Keďže už dlhší čas rastú čísla za mobile usage aj na Slovensku samostatná prednáška bola venovaná mobile Programmatic. Matej Kolarovský nás oboznámil s tým, že prelomom medzi pripojením na internet cez desktopy a mobilné zariadenia bol rok 2014. Od tohto roku môžeme sledovať rast užívateľov mobilných zariadení. Podľa neho v roku 2016 dokonca dosiahol mobil usage na Slovensku úroveň cez 51%. S týmto tvrdením však nesúhlasíme. Podľa rankings.sk, ktoré vychádza z merania návštevnosti najväčších slovenských portálov AIMmonitor (online.aimmonitor.sk) bol za týždeň od 28.11.2016 do 04.12.2016 non-pc generated traffic na úrovni 25,48%. Ostatné týždne sa od tejto hodnoty líšia minimálne.
Zdroj: Stanka Tanáčová, Digital Rulezz 2016
Dnes na Slovensku môžeme hovoriť o medziročnom náraste investícií alokovaných z display budgetov do mobilnej reklamy o cca. 5,5%. Samozrejme vo fáze posledného kroku nákupu stále dominujú desktopy (sú predsa len pohodlnejšie, ako som už spomínal v predošlom blogu), avšak môžeme tvrdiť, že počiatočné miesto online aktivity používateľov je práve cez smartfóny.
Z môjho pohľadu ako account managera / media plannera musím s rozvojom programmatic advertising-u plne súhlasiť, pretože sa odráža pri plánovaní takmer každej jednej kampani. Čo sa týka mobile programmatic, momentálne vidím využiteľnosť predovšetkým v kampaniach, ktoré sú úzko cielené – špecifická cieľová skupina a k tomu aj úzka lokalizácia priestoru (geo-locations, instagram).
Posledný blok sa niesol v hesle „Imagine“ a prezentoval najnovšie trendy digitálneho marketingu. Prednáška s názvom „Nechajte to na BOTA!“, ktorú mal na starosti Martin Woska z TRIAD Advertising ukázala, že už aj na Slovensku máme šikovných ľudí, ktorí dokážu pomocou čiastočne umelej inteligencie zjednodušiť život ako klientom, tak aj zamestnancom. V budúcnosti by naše konverzácie s väčšinou firiem na Slovensku mohli vyzerať podobne (dúfame, že konkrétne takto nie):
- Ahoj Bot.
- Ahoj Iveta. Ako sa máš?
- Fajn, díky J
- Povedz mi niečo, čo neviem.
- 4 najväčšie chatovacie služby na svete majú spolu aktuálne už viac užívateľov ako 4 najväčšie sociálne siete.
- Wow, takže messengery majú fakt potenciál stať sa aj marketingovým kanálom. Heh, teda pokiaľ im to budú užívatelia trpieť.
- Môžem Ti pomôcť?
- A čo vieš?
- Noo napríklad, taký Justin Bieber Bot vie s Tebou komunikovať presne ako Justin. Používa jeho slang, jeho myšlienky, sám Ťa navádza na otázky ohľadom jeho priateľky a aj jeho expriateľky, atď. Dokonca, keď mu dlhšie nenapíšeš, ozve sa Ti sám ako prvý, že si chce s Tebou chatovať. Skoro ako sám živý Justin Bieber.
- A to je všetko, čo dokážeš?
- Burger King Bot Ti zas dokáže pomôcť s objednávkou jedla. Instalocate messenger pomôže lokalizovať aktuálnu polohu konkrétneho letu. A veľa iných botov vie zas veľa iných vecí.
- Ok, stále spomínaš len zahraničie. A čo boty na Slovensku?
- Prepáč, nerozumiem. Skús ešte raz.
- Máš nejaké skúsenosti už aj na našom trhu?
- Áno, OverBot. Prvý slovenský komerčný messenger bot, ktorý pomáha užívateľom overiť a zaregistrovať doménu.
Zdroj: Startupers.sk
- Jo, chápem. Celkom fajn a originálna vec. Najmä pokiaľ s Tebou vie AI komunikovať naozaj autenticky a ovláda viaceré témy a funkcie.
- Prepáč, nerozumiem. Skús ešte raz.
- Si Boh?
- Ty si robot?
- Ja nie som robot.
- Dokáž to.
- Ako?
- ..
Tak a je to za mnou, ako môj prvý ročník Digital Rulezz tak aj druhý a posledný príspevok k tejto tematike. Keďže nemám s čím porovnávať nepočítajúc pražský Babel camp), tak konferenciu hodnotím na 8/10. Vizuál, atmosféra, pútavosť a servis boli výborné. Chýbala mi však pridaná hodnota na niektorých prednáškach, ktorú by som mohol nasledujúci deň využiť. Niečo faktické, poprípade viac konkrétnych prípadov alebo case studies. Niektoré prednášky boli len prezentáciou jednotlivých produktov, bez vysvetlenia širších súvislostí. Musím však podotknúť, že som nebol na všetkých prednáškach čiže môj názor môže byť skreslený. Nič mi však nebránilo užiť si túto konferenciu na 100% a už teraz sa teším, čo si pre nás tvorcovia pripravia na budúci rok.