Budú zajtra otvorené „fast foody“?

Aj takéto otázky zaujímajú Američanov v súvislosti s koronavírusom a globálnou pandémiou, ktorá zasiahla celý svet. Konkrétne to zaujíma podľa Google Trends o 3950% viac Američanov, ako tomu bolo pred týždňom. Pandémia spôsobená vírusom je niečo, na čo sme neboli pripravení, zasiahlo to životy každého z nás a logicky, máme strach a obavy.

Keď sa pozrieme na Google Trends, nájdeme v súvislosti s koronavírusom nárasty vo vyhľadávaní, ktoré súvisia s prevenciou, ale aj obavou ľudí, že prídu o prácu alebo bývanie. Logicky, nie je to tak dávno, keď kvôli kríze spôsobenej poklesom ekonomiky prišli milióny ľudí v USA o bývanie.

 

Zdroj: Google Trends

Ako ovplyvnila pandémia – nový výraz, ktorý sme doteraz nemali dôvod používať, život na Slovensku a hlavne v online?

Pozrime sa na niektoré fakty, ktoré sú zrejmé za posledný týždeň….

Zavreté fabriky, krčmy a reštaurácie, nákupné centrá, obmedzený pohyb, zrušené podujatia, asi zbytočne polemizovať či sú ľudia viac online. Čísla o tom hovoria jasne. IAB médiá na Slovensku zaznamenali za posledné dni nárast o 20% v počte reálnych užívateľov. Zvýšil sa aj strávený čas online o 24%.

Zdroj: AIM Monitor, IAB Slovensko

Svedčia o tom aj kroky streamovacích spoločností ako Netflix či Youtube, ktoré znižujú kvalitu svojich poskytovaných služieb, aby dokázali pokryť zvýšený dopyt. Tovar, ktorý sme doteraz nakupovali hlavne v obchodoch, začíname nakupovať online. Tento trend je jasný a zrejmý, keď sa pozrieme na to ako COVID-19 ovplyvňuje e-commerce trh.

Zdroj: WARC

Taxi služby prestávajú transportovať ľudí, stávajú sa z nich kuriérske služby, ako vidíme aj u nás pri spoločnostiach BOLT alebo HOPIN. Tradičné reštaurácie a veľmi populárne bistrá sa menia na výdajne balíčkov s jedlom. Napríklad U Kubistu, dostanete jedlo, ktoré si podľa inštrukcií dovaríte sami doma. Väčšina služieb je nedostupná, naopak niektoré komodity a tovar vystrelili hore a stávajú sa „nedostatkovým tovarom“.

Zdroj: WARC

Pred mesiacom by u nás málokto predpokladal, že situácia bude aká je. Takisto je priam nemožné predpokladať, aký bude ďalší vývoj. Médiá nás zásobujú rôznymi prognózami a štatistickými predpokladmi, presný vývoj je však priam nemožné určiť.

Mnohé spoločnosti alebo značky sa aktuálne zamýšľajú: „Ako by sme sa mali správať v tejto situácii?“

Určite zodpovedne a bez šírenia paniky. Táto situácia dokonca poskytuje aj možnosti ako využiť zmenené nákupné správanie ľudí. Samozrejme záleží od segmentu, v ktorom spoločnosť pôsobí. Všeobecne ale platí, že stratégia – celý marketing a reklama OFF – v období krízy, nie je správny prístup.

To, že FMCG alebo e-commerce, môže využiť túto situáciu na zvýšený predaj, je zrejmé a jasné. Čo by ale mali urobiť iné značky a spoločnosti?

Globálne značky s luxusným tovarom ako Dior alebo Givenchy zmenili výrobu z parfumov na výrobu dezinfekčných prostriedkov pre francúzske nemocnice. Rovnaký krok spravil aj St. Nicolaus, ktorí sa zameral na výrobu čistého liehu, potrebného pre zdravotníctvo. Slovenská firma Zornica, ktorá sa dlhé roky špecializuje na výrobu košieľ, pretransformovala výrobu a začala vyrábať ochranné rúška. Cateringová spoločnosť Becool, ktorá organizuje najväčšie podujatia na Slovensku, začala robiť rozvoz obedov a plánuje spustiť rozvoz celodenného menu pre seniorov. Príkladov nájdeme veľa.

Čo odporúčame Slovenským značkám?

Ľudia sú doma. Komunikujte s nimi online, budujte lojalitu cez sociálne siete. Spájajte sa s projektmi, či prinášajte vlastné riešenia, ktoré vychádzajú z Vašej DNA a nie sú len spojené s predajom alebo využívajú danú situáciu nevhodným spôsobom. Využite to, že ľudia majú viac času, socializujú sa cez online, ktorý poskytuje rôzne interaktívne možnosti. Zapojte ich. Naučte ich ako si môžu vyrábať veci doma, ako sa majú správať, aby neohrozili seba alebo svoje okolie. Ak sa všetci budeme správať zodpovedne, budeme solidárni a ohľaduplní voči spoločnosti, nemusíme sa obávať budúcnosti. Vždy a hlavne v tomto období sú medzi nami ľudia, ktorým je treba pomôcť. Ak to urobíme nezištne, nie len s vidinou zisku alebo reklamy, aj my môžeme iba získať.